Vyhľadávanie na blogu

S rozumom aj pri aromaterapii

Pulibkované: 09.09.2016 16:05:38
Kategórie: Aromaterapia a jej využitie v praxi , Články a zaujímavosti

S rozumom aj pri aromaterapii

Nedávno som sa tu na Slovensku zúčastnil « zážitkového stretnutia » istej americkej značky – nazvime ju Mladík & Co., ktoré trvalo asi 2 hodiny.

Je to spoločnosť/značka, ktorá sa zaoberá distribúciou éterických olejov a snaží sa preniknúť aj na slovenský trh. Keďže sa na dosť serióznej, avšak amatérskej úrovni zaoberám éterickými olejmi (ÉO) už viac rokov, skúsim z môjho pohľadu, vysloviť svoj názor na toto, v poradí už druhé ministretnutie, ktorého som sa osobne zúčastnil.

Prostredie vybraného hotela bolo príjemné a aj samotná prezentácia prebiehala na celkom dobrej úrovni : príjemné vystupovanie prednášajúcich, príjemná vôňa odparovaných olejov, poháre a džbány s vodou, ...

Na tomto stretnutí som sa dozvedel určité informácie, ktoré sa dajú zaradiť do troch základných skupín :

 

  • pravdivé, čiže užitočné
  • polopravdivé, čiže zmätočné
  • nepravdivé, čiže klamlivé

 

Tie pravdivé sú teda užitočné, sú v poriadku a ďalej sa im nebudem nejako obsiahlejšie venovať.

1. Začnem však od začiatku, teda prezentácie. Dozvedeli sme sa niekoľko základných informácií o Mr. Mladíkovi. Ten vraj žil kdesi v lese v zrube bez elektriny a vody. Už mi tam chýbala len veta o tom, že aj bez záchodového papiera, že si čistil zadok lopúchom. Potom si dotyčný pán ťažko zranil chrbticu a napriek predpovediam lekárov, že zostane do konca života na vozíčku, sa mu podarilo úplne sa vyliečiť pomocou fytoaromaterapie. Nato sa vybral do sveta, vzdelával sa v tomto odbore, začal pestovať byliny a predávať éterické oleje. Tie najlepšie na svete. Skrátka, prezentujúci sa ako keby snažil naznačiť, že bez Mr. Mladíka by sme ešte všetci, nešťastníci, asi žili niekde v tom drevenom zrube bez vody a elektriny, medzi lopúchmi a …

Toto by som zaradil medzi tie polopravdivé informácie = reklama.

Môj názor. Tesne po nežnej (revolúcii) som chodil na kurz angličtiny. Tam nám učiteľ, americký Slovák, rozprával o tej vysnívanej Amerike. Okrem iného nám povedal, že v Amerike musí byť všetko « great, the best, wonderful, … » ináč to nikoho nezaujme. Žiaľ mnohé americké firmy kopírujú túto obchodnú stratégiu aj na európske podmienky. Snažia sa nám svoj tovar prezentovať takým celkom zbytočne prehnaným « great, the best, wonderful, … » spôsobom, ktorý tu u nás vyvoláva pobavenie, ba aj poťukanie si na čelo.

Pritom by podľa môjho názoru stačilo predstaviť Mr. Mladíka ako človeka (a nie ako nejakého guru), ktorý sa po ťažkom úraze chrbtice vyliečil pomocou fytoaromaterapie a vlastnej vôle. Oslovilo ho to natoľko, že sa stal úspešným pestovateľom a obchodníkom, po slovensky biznismenom. Veď síce neobjavil Ameriku, ale venuje sa, veľmi úspešne, prírodným liečiteľstvám a ponúka …

2. Dosť ma zarazila informácia o cenovej relácii ÉO levanduľa. Prednášajúci povedal, že 1 kg ÉO levanduľa, veľmi vzácneho, stojí 22.000 € (dvadsaťdvatisíc €). (V popisovanom príklade išlo o pančovanie tohto oleja a tým vlastne o obohatenie sa nekalým spôsobom.) Pozrime sa na to najprv matematicky. ÉO levanduľa je ľahší, ako voda, to znamená, že 1 kg = niečo málo vyše 1 litra. Pre zjednodušenie si povedzme, že podľa jeho slov liter tohto oleja stojí 20.000 €, čiže 1.000 ml = 20.000 € a teda  1 ml = 20 €. To by potom 10 ml flakón ÉO levanduľa vyšiel na pekných 200 €.

Môj názor. Zbytočne zveličená « great, the best, wonderful, … » ba až nepravdivá informácia. Len pre ilustráciu spomeniem, že som si vo feb. 2015 v istej marseillskej lekárni pre vlastnú potrebu kupoval ÉO levanduľa, certifikovaný v lekárskej kvalite, v balení 125 ml, cena 63,30 € TTC, čiže ako sa vo Francúzsku uvádza : vrátane všetkých daní. Matematiku nechám pre vás.

3. Prednášajúci si kvapol kvapku citrónovej esencie do pohára s vodou, vypil ju a prehlásil, že toto je v celej EU zakázané.

Môj názor. Nuž, takáto demonštrácia má na neznalých poslucháčov určite žiadaný účinok, ako porovnanie protikladov : Mr. Mladík = « great, the best, wonderful, … » a EU = « hrozné, fuj, … ». Aj keď účinok nešťastný a zbytočný. Okrem toho je táto informácia nepravdivá, klamlivá. EU zatiaľ nezakázala vnútorné a ani žiadne iné po/užívanie ÉO. V niektorých štátoch sa aromaterapia vyučuje aj na fakultách vysokých škôl a « moderná » medicína ju « toleruje ». Vrátane  vnútorného po/užívania ÉO. Uvediem konkrétnu EU krajinu – Francúzsko. Predpokladám, že aj Nemecko a Rakúsko, ale nie som si istý. Potom sú štáty ako Slovensko a možno aj ČR, kde klinická aromaterapia nejestvuje. To znamená – nič, vákuum.

4. Prednášajúci nám prirovnal účinok 1 kvap. ÉO mäta k účinku asi 42 šálok mätového čaju. Potom nám opísal, ako si, ako liek proti horúčke, natrel obe celé nohy týmto ÉO a aký šokový účinok mala táto neuvážená kúra.  (Prosím neskúšajte to !)

Tiež ma zaujala jeho rada, ktorú dal spolu s flakónom ÉO kadidlo jednému neznalému používateľovi. Znela približne nasledovne : Ovoňaj ho a rob si s ním čo chceš, čo ťa napadne. Veď ty na to určite prídeš.

Môj názor. Prednášajúci si protirečí. Na jednej strane začína opatrnosťou v používaní ÉO vhodným porovnaním jeho sily a dokreslením príkladom vlastného neuváženého použitia. Potom, ale odporúča novému používateľovi oleja : Rob si s ním čo chceš, veď ty na to prídeš.

Od človeka, ktorý reprezentuje firmu a tiež predáva ÉO mi toto príde ako vrcholne nezodpovedná informácia. Veď predsa ÉO obsahujú veľmi mocné a účinné látky. A tieto mocné a účinné látky dokážu urobiť veľa dobrého. Ale iba pre toho používateľa, ktorý ich pozná, a vie o ich účinkoch – vhodných aj nevhodných. Lebo mnohé z nich dokážu neznalým používaním aj ublížiť, veľmi ublížiť. Toto si musí každý, kto chce ľuďom rozprávať o používaní ÉO uvedomiť. Po dvoch stretnutiach s firmou Mladík & Co. mám taký nepríjemný dojem, že jej predstavitelia túto zásadnú informáciu neprijali a chcú zostať vo svojom « happy world », kde je všetko iba dobré, krásne, úspešné ... Lenže, aby to tak naozaj bolo, potrebuje sa každý seriózny používateľ ÉO o nich dozvedieť čo najviac informácií. A tie musí predajca bezpodmienečne ovládať a primeranou formou používateľom poskytnúť. Bez bombastických a zveličených poloprávd a protirečení. Stačia základné praktické informácie.

Niektoré oleje sú pri nižších dávkach napr. povzbudivé, pri vyšších upokojujúce, niektoré psychotropné, niektoré abortívne (potrat), niektoré viac neurotoxické, alebo hepatotoxické, niektoré tlak znižujú, iné zvyšujú – pre určitých ľudí môže byť takáto informácia životne dôležitá, ak si používaním ÉO nechcú zarobiť na vážny problém a následne znenávidieť aromaterapiu na zvyšok života.

5. Spoločnosť  Mladík & Co. vo svojich materiáloch aj ústami svojich zástupcov tvrdí, že ich oleje sú jedinečné, ako keby chcela vyvolať zdanie, že nik iný na svete niečo takéto neponúka.

Môj názor. Takéto tvrdenia sú síce veľmi pekné, avšak nepravdivé. Seriózna firma poskytuje pre svoje tvrdenia aj dôkazy. Vo Francúzsku – krajine, kde je aromaterapia historicky dlhodobo ukotvená (ešte dlho pred objavením Ameriky), vyučujú ju na fakultách univerzít a v lekárni si tam môžete objednať aromaterapeutické : zmesi, konečníkové a vaginálne čípky, tabletky, ... je pre renomovaných, vrátane Internetových, predajcov ÉO dobrým zvykom pre každý predávaný olej uvádzať priamo na ich stránke aj certifikát daného ÉO s :

  • odborným názvom rastliny
  • zemepisným pôvodom rastliny
  • časťou rastliny z ktorej je olej získaný
  • metódou, ktorou je olej získaný
  • biochemickou špecifikáciou
  • % podielom prevládajúcich látok
  • popisom vône, vzhľadu, farby, ...
  • dátumom, číslom šarže a odporúčanou dobou spotreby
  • a iné …

 

Aby som nehovoril iba do vetra, tu je príklad pre ÉO čajovník, volá sa to technický list :

 

http://www.aroma-zone.com/info/fiche-technique/huile-essentielle-tea-tree-arbre-a-the-aroma-zone

 

Toto je pre porovnanie stránka firmy Mladík & Co. pre čajovník :

 

Túto stránku ako i konkrétnu firmu neuvádzam. Pretože svoj zdravý rozum a kritické myslenie musíme používať stále a nie iba pri istej konkrétnej firme či značke. Zvlášť, ak sa to týka zdravia nášho a našich detí. Ak vám niekto pri opisovaní, ponúkaní či predaji ÉO povie iba, že je to úúúúúúplne bezpečné a zaručené a nič o možných rizikách – nekupujte a utekajte. Ďakujem za pochopenie.

 

Tých informácií je tam spolu až 31 slov. Technický list nie je dostupný.

 

Ešte mi nedá a musím sa pozrieť na cenové porovnanie :

francúzska stránka : ÉO čajovník 10 ml – cena 2,90€, je možné vybrať si z viacerých balení

ÉO má certifikát

na tejto stránke si kúpite 250 ml, teda štvrť litra tohto certifikovaného ÉO za nižšiu cenu ako 15 ml amerického oleja s nedostupným (neexistujúcim?) certifikátom kvality

Mladík & Co. : ÉO čajovník 15 ml, cena 29,28€,

ÉO bez certifikátu a bez základných informácií, aspoň krajina pôvodu, hlavné biochemické zložky, časť rastliny z ktorej je ÉO destilovaný, spôsob destilácie

 

Záverom by som to zhrnul. Ak by vám niekto navrhol ísť sa pozrieť na prezentáciu firmy Mladík & Co. (alebo akejkoľvek firmy predávajúcej ÉO), kľudne tam môžete ísť. Neuhryznú vás a niečo nové sa možno dozviete. Ale! Každú ich informáciu si preverte aj z iných zdrojov : knihy, Internet. Povedal by som, že je to skupina nadšených používateľov a predajcov ÉO, ktorí viac veria ako vedia. A to pri predaji a poradenstve v oblasti ÉO absolútne nestačí. Ak by však ku svojim často až niekoľko násobne predraženým ÉO poskytli aj nejakú pridanú hodnotu a samozrejme aj solídne znalosti nimi ponúkaných ÉO, mohli by sa stať jednou z viacerých dôveryhodných značiek ÉO na Slovensku. Zatiaľ však k tomu majú ešte miles away.

 

****************************************************************************************

Zdraví Vás Stef

 

Poznámka :

Požiadali ma o zverejnenie môjho príspevku. Aby som nikomu neublížil, upravil som príspevok tak, že som zmenil názvy dotyčnej značky a mena za fiktívne. Mojim cieľom nie je ubližovať nadšencom ÉO.

 

02/marec/2016

Pridať komentár