Kliknite pre viac produktov
Neboli nájdené žiadne produkty.
Vyhľadávanie v článkoch
Kategórie blogu
Posledné články
Posledné komentáre

Pohánkovo-cviklová mňamka s červenou šošovicou

Publikované 2017-01-07 4625
Obľúbené0
Vonku stále viac prituhuje a radiátory pomaly posúvame na vyššie čísla. Mnohí z nás sú zimomraví a potrebujú ohriať telo aj zvnútra. Medzi potraviny, ktoré zahrievajú patrí aj pohánka. Vyskúšajte :)

Vonku stále viac prituhuje a radiátory pomaly posúvame na vyššie čísla. Mnohí z nás sú zimomraví potrebujú ohriať telo aj zvnútra. Okrem teplých bylinkových čajíkovsilných zeleninových vývarov, je dostupná široká škála potravín, ktoré dokážu rozohriať ohník lásky v našom brušku ;)

Medzi zahrievajúce potraviny patria hlavne strukoviny (šošovička, hrášok, fazuľa), obiloviny (pšenica, raž, pšeno, pohánka) a určité ajurvédske koreniny (napr. zázvor, koriander, chilly). Sama som zimomravá, a k tomu vegetariánka, takže v mojej kuchyni spomínané „otepľovačky“ nesmú chýbať. Navyše, strukoviny a obiloviny sú plné živín, ktoré plnohodnotne nahradia mäsitú stravu. Živým dôkazom je aj môj priateľ, ktorý sám nie je vegetarián, ale občasné pauzy od mäska v podobe výživného obeda, či večere prijíma s radosťou a veľmi mu chutia moje experimenty :) Pravidelnou konzumáciou strukovín a obilnín navyše dosiahneme plné zdravie, vitalitu a vyhneme sa mnohým civilizačným ochoreniam.

Prečo pravidelne konzumovať pohánku?

Pohánka je surovina našich predkov. Ja som ju znovuobjavila pár rôčkov dozadu, keď sa mi prejavili výraznejšie problémy s cievami a žilovým systémom. Obsahuje rutín (vitamín P), ktorý je výborným pomocníkom pri zlepšovaní stavu cievnych stien. Odvtedy nedám na ňu dopustiť. Stala sa pravidelnou súčasťou mojej kuchyne, a popri cvičení jogových ásan aj skvelým prírodným liečivom proti puchnutiu nôh.

A červenú šošovicu?

Priznám sa, že červená šošovica ma presvedčila hlavne svojou jednoduchou prípravou (viď nižšie). Okrem toho výborne chutí aj samostatne na štýl prívarku. Tiež je to jedno z obľúbených nemäsitých jedál môjho nie-vegetariánskeho partnera. Avšak, je to výborná potravina práve pre vegetariánov a ľudí, ktorí pravidelne cvičia. Obsahuje vysoký podiel vápnika a železa. Dokonca, zo všetkých strukovín má najviac bielkovín.

RECEPT:

Potrebujeme:

-       250 gramov lúpanej pohánky BIO

-       2 stredne veľké cvikle (sezónne čerstvé, avšak v zime pokojne zaváraná nastrúhaná cvikla )

-       250 gramov BIO červenej lúpanej šošovice

-       3 stredne veľké cibuľky (najlepšie od lokálneho pestovateľa, či od babky zo záhrady)

-       1 PL Kokosového oleja na varenie (zbaveného arómy)

-       1 kl Čiernej lávovej himalájskej soli „Kala Namak“ (najchutnejšia soľ, s ktorou som sa zatiaľ stretla, avšak je cítiť po vajíčkach, tak sa neľakajte ;)

-       Kvalitné bio koreniny od „SONNENTOR“ alebo „Grešíka“ : kurkuma, čierne korenie, kmín, chilly, bazalka (požívam prevažne týchto dodávateľov korenín, lebo sú vždy čerstvé a majú skutočne výrazné chute)

Postup:

Pohánka s cviklou: Vo väčšom hrnci roztopíme zhruba 1 PL kokosového oleja. Keď sa rozohreje, pridáme umytú a odkvapkanú pohánku. Posolíme ju asi 1 kl soli Kala Namak, jemne pomiešame a opražíme na kokosovom oleji. Následne zalejeme vodou v pomere 1:1, prípadne 1:1,5. Varíme zhruba 20-25 minút, až kým sa nám neurobia malé jamky na povrchu pohánky. Vtedy vypneme sporák a necháme dôjsť pod vrchnákom v pare.

Kým sa pohánka varí, ošúpeme a nastrúhame cviklu na väčšom strúhači. Cviklu pridáme až keď vypneme oheň, pomiešame s pohánkou a nechávame dôjsť a dovariť v pare.

Červená šošovička s cibuľkou: Do vedľajšieho hrnca roztopím opäť 1PL kokosového oleja. Prv na ňom opražím na jemno nakrájanú cibuľku, do ktorej neskôr pridám šošovicu. Červená šošovica má tú výhodu, že ju nemusíme vopred namáčať, takže ju len umyjeme a po odkvapkaní pridáme do hrnca k cibuľke. Opäť osolíme asi 1 kl soli Kala Namak a jemne spolu pomiešame a opražíme. Následne zalejeme vodou v pomere 1:1. Varíme asi 5 minút, a potom postupne pridávame koreniny. Prv kurkumu cca ½ čl a čierne korenie tiež ½ čl. Pomiešame. Potom kmín asi 1 kl. Pomiešame. Následne pridáme málinko, asi ½ kl chilly, a opäť pomiešame. Za častého miešania a pod dozorom varíme asi 15 minút. Keď je šošovička mäkká a konzistencie ako prívarok, vypneme oheň a pridáme bazalku, asi 2-3 čl. Necháme dôjsť pod vrchnákom v pare aspoň zopár minút. Minimálne 5 – 10 minút, aby sa stihli harmonizovať chute v jedle.

Doba varenia pri relaxačnej hudbičke je tak do 60 minút. Keď sa ponáhľate, tak za 45 minút je to určite hotové.

TIP na vylepšenie chuti z hľadiska energií: Keďže som ajurvédsky nadšenec, varievam pri počúvaní mantier. Najradšej mám „Gayatri matru“, prípadne „Surya namaskar“, alebo inú, práve so mnou rezonujúcu, harmonizačnú hudbu (všetko je dostupné na youtube). Harmónia z tónov a slov sa prenesie do jedla a vždy chutí skvelo a nespôsobuje žiadne ťažkosti. Variť s láskou, pokojne a pri relaxačnej hudbe nazývam vyšším levelom varenia :)))

Porcia je vhodná pre 4 až 6 osôb (záleží od apetítu).            

_

Recept pre nás napísala Denisa Mateášiková

2 Komentáre
  • An***** *****va

    An***** *****va 2021-12-06 Odpovedať

    Som 33 rokov vegetarianka,pohanku si varim asi 20 rokov(nikdy predtym som ju nepoznala) ale neviem si vobec predstavit,;ako tam pise pani Denisa, ze ju varime 20-25 min. Pohanka sa vari 7-10min! A ked si robim pohankovu kasu tak varim 12 minut! A hlavne som nevedela ze pohanka je bleda a tmava.- podla spracovania. Zdravsia je ta bleda.
    • Ba******** ******da

      Ba******** ******da 2022-01-10 Odpovedať

      Dobrý deň, bledá pohánka je lúpaná. Tmavšia je pražená.
      Čo sa týka varenia, áno, pohánka sa môže variť krátko, uvarí sa naozaj rýchlo hlavne ak je večer predtým namočená.
      Takéto varenie potravín prebieha do stavu dobrého požívania.

      Ak sa vám zdá varenie cez 20 minút pridlhé, mrknite na prípravu congee kaše. Taká kaša sa varí niekoľko hodín. Jej význam je hlavne rýchla vstrebateľnosť živín bez nutnosti zdĺhavého a "náročného" trávenia a veľa energie, ktorú získa vaka dlhému vareniu, čím sa dostane do stavu rozvarenia.

      https://babickinazahrada.sk/blog/kasa-cchou-congee-n748
Napíšte komentár
Odoslať odpoveď

Menu

Kontakt

Mobilný kontakt +421 (0) 948 849 894

Email: info@babickinazahrada.sk

Settings

Vytvorte si bezplatný účet, aby ste si mohli ukladať obľúbené položky.

Prihlásiť sa

Vytvorte si účet, aby ste mohli používať zoznam želaní.

Prihlásiť sa