Kliknite pre viac produktov
Neboli nájdené žiadne produkty.
Vyhľadávanie v článkoch
Kategórie blogu
Posledné články
Posledné komentáre

Liečivé šťavy - kolagén šťava

Publikované 2021-06-26 Napísal 105
Obľúbené0

Kolagén je jednou zo základných stavebných bielkovín v ľudskom tele. Spája bunky tkanív, šliach a kostí a až 70% jeho celkového množstva sa nachádza v sušine kĺbových chrupaviek.
Kolagén tvorí až 80% ľudskej kože. Nachádza sa tiež v krvných cievach, očnej rohovke a v zuboch.

Kolagén v tekutej (hydrolyzovanej) forme na obnovu väzív, kĺbov, pokožky, nechtov

Kolagén patrí k vláknitým bielkovinám a tvorí základnú zložku spojivových tkanív - chrupaviek, kĺbov, väzov a šliach, kože, vlasov a nechtov. Kyselina hyaluronová tvorí súčasť tkanív, nervových vlákien, sklovca, kože a synoviálnej tekutiny v kĺboch, vypĺňa medzibunkové priestory.

Vitamín C podporuje tvorbu kolagénu pre normálnu funkciu ciev, kostí, chrupaviek, zubov, ďasien a kože. Horčík prispieva k udržaniu zdravých kostí a zubov, aj normálnej činnosti svalov, pomáha znižovať mieru únavy a vyčerpania.

Množstvo ľudí si stále celkom neuvedomuje pozitívne účinky kolagénu. Jeho význam v ľudskom tele je obrovský. Tvorí najväčšiu časť bielkovín, až 30 percent. Ak je kolagénu dostatok, telo funguje ako má a prejaví sa to aj navonok v podobe benefitov pre krásu.
Najväčším problémom je to, že už po 25. roku života sa zásadným spôsobom znižuje tvorba vlastného kolagénu v tele. Musíme mu preto k tvorbe dopomôcť.

.

Kolagén má pre organizmus veľké množstvo potvrdených účinkov

- stará sa o výživu kĺbov a pohybového aparátu
- pomáha znížiť bolestivosť kĺbov u aktívne športujúcich ľudí
- hydratuje a vyživuje pokožku, zvyšuje jej elasticitu
- spomaľuje starnutie pleti, eliminuje tvorbu vrások
- je dôležitou živinou pre vlasy a nechty
- pomáha regenerácii kĺbov, šliach a kostí

Zdravá a vyvážená strava dokáže veľa, no pre získanie dostatočného množstva kolagénu to nemusí stačiť. Pre pochopenie tejto problematiky je nutné poznať všetky vedecké fakty o jeho účinkoch. Preto sa treba pozrieť na to ako kolagén funguje, aké je jeho zloženie, aká odporúčaná denná dávka a treba si podrobne rozobrať každý z jeho účinkov.

.

Čo je to kolagén

Významná je úloha kolagénu v pohybovom aparáte. Chrupavky sú pevne a flexibilné tkanivá obsahujúce samotné bunky a medzibunkovú hmotu (extracelulárny matrix). Na dostatočnú výživu chrupavky je potrebný adekvátny obsah vody.
Amorfný obsah chrupavky potrebuje na udržovanie obsahu vody neporušenú čistú štruktúru vytváranú kolagénom. Chrupavka musí znášať počas života človeka obrovskú záťaž, preto vedie nedostatok kolagénu k mikrotrhlinám a k následným problémom s pohybovým ústrojenstvom.

Molekula kolagénu je zložená z troch prepletených reťazcov tvoriacich štruktúru takzvaného helixu. Práve tejto štruktúre vďačia chrupavkové tkanivá za svoju pevnosť a odolnosť.
Súčasťou molekuly kolagénu je 19 aminokyselín.

Dá sa teda povedať, že v tele živočíchov a ľudí funguje kolagén ako lepidlo, podporujúce prácu buniek v tkanivách. Nie nadarmo získal svoj názov.
Vedeli ste, že pochádza z gréckeho slová “kólla”, ktoré v preklade znamená lepidlo?

.

Typy kolagénov

V súčasnosti poznáme 27 typov kolagénov, ktoré sa nachádzajú v rôznych živočíšnych tkanivách. Pre ľudské telo sú však najdôležitejšie prvé tri typy.

Typ I.
Tvorí najväčšiu časť kolagénu v ľudskom tele, až 90%. Pozostáva z hustých vláken, ktoré tvoria štruktúru kože, kostí, šliach, vláknitej chrupavky, spojivových vláken a zubov.

Typ II.
Tvoria ho voľnejšie vlákna, nachádzajúce sa v elastickej chrupavke, ktorá má za úlohu tlmiť nárazy v kĺboch.

Typ III.
Tvorí štruktúru svalov, orgánov a tepien, nachádza sa v rýchlo rastúcich tkanivách. Tento typ je súčasťou hlavne mladých organizmov a neskôr ho postupne nahrádza kolagén typu I.

Ďalej možno zmieniť ešte kolagény typu IV. a V., ktoré sa nachádzajú v rôznych membránach, na povrchoch buniek, vo vlasoch a placente. Vo výživových doplnkoch sa ale vyskytujú väčšinou tie, ktoré ľudské telo najviac potrebuje, teda prvé tri typy.

.

Ako je to s produkciou kolagénu

Mladé telo si kolagén tvorí samo, no už po 25. roku života sa zásadným spôsobom znižuje tvorba vlastného kolagénu. jeho produkcia klesá, a to o jedno až 1,5 percenta každým rokom.
Po 45. roku sa už kolagén takmer netvorí. Dopĺňanie kolagénu by preto priebežne malo byť v záujme každého človeka, ktorý si chce čo najdlhšie zachovať zdravé telo s funkčným pohybovým aparátom, zdravou pokožkou a vlasmi aj nechtami.

.

Čo všetko ovplyvňuje tvorbu kolagénu v ľudskom tele?

Naše telo si ho vytvára ako prokolagén. Jeho základnú formu, tvorenú aminokyselinami glycínom a prolínom. Potrebuje však na to vitamín C. Ak by ste teda chceli zvyšovať tvorbu kolagénu bežnou stravou, v prvom rade potrebujete dostatok vitamínu C – v ovocí a zelenine.

Môžete sa tiež zamerať na získanie prolínu, glycínu a medi. To všetko s prísunom dôležitých bielkovín, ktorých zdrojom je mäso, hydina, morské plody, mliečne výrobky, rastlinné proteíny ako je sója a ďalšie strukoviny.
Podľa receptov starých materí má byť zdrojom kolagénu vývar z hovädzích či hydinových kostí, želatína, aspik, či huspenina.

Avšak kolagén v tejto prirodzenej forme ľudské telo veľmi zužitkovať nevie, jeho molekula je priveľká a ťažko sa vstrebáva. Na doplnenie kolagénu sú preto lepšie hydrolyzované, teda štiepené formy kolagénu

.

Podobne je to s vitamínom C. Hoci jeho skvelým zdrojom je napríklad paprika, chren, citrusy, kivi, rôzne zelené vňate a kapusta či kel, pre dostatočnú dávku najlepšie poslúži suplementácia.
Telo si nedokáže vytvoriť zásobu vitamínu C, takže pre správne fungovanie imunitného systému a dobrú syntézu kolagénu potrebuje jeho pravidelný denný prísun.
Ani s vitamínom C to netreba preháňať, lebo nadbytok ľudské telo jednoducho vylúči v moči. Vitamín C je prirodzeným zdrojom, ktorý zvyšuje obranyschopnosť organizmu.

.

Faktory, ktoré kolagén v tele ničia, alebo zamedzujú jeho tvorbe

- konzumácia nadmerného množstva rafinovaných sacharidov a cukru – tieto látky prakticky znemožňujú rekonštrukciu kolagénových buniek, za bežných okolností má kolagén schopnosť sám sa “opraviť”

- nadmerné vystavovanie sa slnečnému žiareniu bez adekvátneho ochranného faktora v telových mliekach a opaľovacích krémoch – znižuje produkciu nového kolagénu

- fajčenie – veľmi zásadný faktor, pri ktorom sa rapídne znižuje tvorba kolagénu. Môže to viesť k zhoršeniu hojenia rán a skorému výskytu vrások.

Kolagénové suplementy v bioaktívnej forme slúžia ako skvelý prostriedok na doplnenie chýbajúceho, alebo ubúdajúceho kolagénu. 

.

Na čo je dobrý kolagén

Stručne povedané, kolagén je ako životabudič. Je to molekula, ktorú spájajú s krásou práve pre jej výnimočné schopnosti zachovať v ľudskom tele mladosť – či už po stránke fyzickej aktivity, alebo fyzického vzhľadu.
To, ako kolagén v tele funguje, napovedá, aké budú priaznivé účinky jeho dostatočného množstva vo vyššom veku. A tieto účinky sú potvrdené aj vedecky, nie je to len fáma.

Ak denne doplníte také množstvo kolagénu, aké je podľa štúdií potrebné pre bezproblémové fungovanie tela, odpadnú vám starosti spojené s nepríjemnými vedľajšími účinkami starnutia.

.

Môžeme spomenúť najmä

- problémy s pohybovým ústrojenstvom – boľavé kosti, kĺby, slabnúce chrupavkové tkanivá, náchylnosť na rôzne zranenia už aj pri celkom bežných aktivitách,
- problémy s pleťou – ochabnutosť, únava pleti, vznikajúce vrásky, suchá pleť, pleť bez života,
- problémy s kožou – horšie sa hojace zranenia a kožné choroby, vznikajúce strie,
- problémy s vlasmi – vypadávanie vlasov, suché a lámavé vlasy, štiepiace sa končeky,
- problémy s nechtami – krehké nechty, ktoré sa okamžite lámu, tvrdé nechty, štiepiace sa nechty

Dopĺňanie kolagénu dokáže veľmi efektívne týmto problémom zamedziť, a v prípade existujúcich prejavov ich môže stlmiť a priblížiť telo späť ku kondícii z mladšieho veku.

.

Kolagén je účinný tak pre bežných ľudí s priemernou fyzickou aktivitou, ako aj pre športovcov kvôli zvýšeným nárokom na kĺby, kosti a chrupavky. Dokáže pomôcť aj pri vážnejších ochoreniach pohybového aparátu.
Rovnako tu neplatia vekové obmedzenia, aj keď v teenedžerskom veku ho za normálnych okolností dopĺňať nemusíte. Preventívne ho ale môžete začať užívať už okolo 25. roku, kedy začína jeho prirodzená produkcia klesať.

.

Nie je kolagén ako kolagén

Podľa odborníkov sú práve morské ryby vynikajúcim zdrojom kolagénu. “Výhodou rybieho kolagénu je to, že je to kolagén vývojovo starý, to znamená, že nie je spojený s radom ďalších, podporných biomolekúl.
Rozštiepi sa na fragmenty a výsledný roztok nie je znečistený fragmentmi iných molekúl.“

Kolagén, tak ako aj iné živiny, potrebuje na svoj presun v krvnom obehu transportnú látku. Ak jej nie je dostatok, fragmenty kolagénu ostanú nevyužité. “Tento transportný systém má pre svoju látku len určitú kapacitu.
Čo naberie, to chráni a dopraví na miesto použitia. Čo nenaberie, je bez ochrany vystavené pôsobeniu hydrolytických (rozkladacích) enzýmov a skončí bez účinku. Účinné množstvo kolagénu bude vždy závisieť na kapacite jeho transportnej bielkoviny a ak dostane organizmus viac, proste ho nevyužije.
Od určitého denného príjmu ďalšie zvyšovanie dávky nevedie k lepším výsledkom.”

.

Potvrdené účinky kolagénu

Ak začnete v organizme dopĺňať kolagén v hydrolyzovanej forme, po určitom čase môžete pozorovať tieto zmeny:


Kolagén vracia pleti sviežosť, pružnosť a mladý vzhľad

Ľudská koža je tvorená z 80% kolagénom, ktorý sa spolu s elastínom stará o jej hydratáciu a pružnosť. Bolo vykonaných niekoľko štúdií, ktoré potvrdili, že kolagénové peptidy nachádzajúce sa v hydrolyzovaných suplementoch môžu pomôcť spomaliť starnutie pokožky a zlepšiť jej hydratáciu.
V jednej zo štúdií sa to preukázalo u skupiny žien užívajúcich hydrolyzovaný kolagén už po 8 týždňoch, v ďalšej dokonca po 4-týždňovom užívaní. Okrem toho má kolagén schopnosť podporovať produkciu ďalších proteínov, ktoré pomáhajú udržiavať štruktúru pokožky, napríklad elastínu či fibrilínu.

Výsledkom je vypnutejšia, zdravšia a hydratovanejšia pleť. Vrásky sa tvoria menej alebo vôbec a tie menšie sa vyhládzajú. Môže dôjsť aj k zlepšeniu akné, hojeniu jazvičiek po akné alebo zmierneniu príznakov atopickej, suchej a šúpajúcej sa pokožky.

Kolagén podporuje ochranu buniek, hydratuje a regeneruje pokožku počas vystavenia slnečným lúčom. Odmenou je potom zdravé opálenie, ktoré dlho vydrží.

.

Kolagén zlepšuje kvalitu a rast vlasov

Vlasy sú tvorené keratínom, ktorý sa tvorí pomocou niekoľkých aminokyselín. Zdrojom týchto aminokyselín je aj kolagén. Tak ako doplnenie kolagénu vplýva na pokožku, má pozitívny vplyv aj na vlasové folikuly, ktoré sa nachádzajú v pokožke hlavy.
Vďaka tomu môže kolagén pomôcť zastaviť vypadávanie vlasov, podporiť rast silnejších vlasov, ktoré sa budú menej štiepiť a budú rýchlejšie rásť.

Každého poteší, že nebude nachádzať v odtoku a na podlahe vypadané vlasy, a môže tiež spozorovať rastúce nové vlásky viditeľné hlavne v okolí čela. Je to znak toho, že kolagén naozaj funguje a vlasy hustnú. Zdravé vlasy sú potom lesklejšie, pevnejšie a nemajú rozštiepené končeky.

Zaťažkávacou skúškou pre vlasy sú každoročné sezónne zmeny počasia. Vtedy je potrebné podporť folikuly a tým aj rast nových vlasov, zlepšiť ich kvalitu, takže napríklad po zime nebudete tak bolestne prežívať vypadávanie vlasov na jar. Kolagén je aj skvelým doplnkom pre starostlivosť o vlasy počas akéhokoľvek obdobia.

.

Kolagén pomáha nechtom

Podobné zlepšenie spozorujete aj na nechtoch, pre ktoré je kolagén rovnako dôležitou živinou. Ak máte mäkké a krehké nechty, ktoré sa často štiepia a lámu, užívanie kolagénu vám pomôže vypestovať si opäť pevné a zdravé nechty.

.

Kolagén pomáha aktívnemu životnému štýlu

Ak pravidelne cvičíte, tak je pre vás kvalitný kolagén správna voľba. Chráni váš pohybový aparát pred opotrebením a znižuje riziko zranení. Kvalitné bielkoviny okrem toho hrajú významnú úlohu pri budovaní svalovej hmoty a pri regenerácii po cvičení.
Ak cvičíte pre redukciu váhy, spevnenie a vyrysovanie svalov, kolagén vám pomôže získať lepšiu elasticitu pokožky.

.

Kolagén môže pomôcť pri liečbe pohybových ochorení

Vekom sa štruktúra kostí, kĺbov a chrupaviek oslabuje, čo môže viesť k mnohým ochoreniam. Pomocou dopĺňania kolagénu sa dá predchádzať odbúravaniu kostného tkaniva vedúceho k osteoporóze a osteoartritíde.

Vo viacerých štúdiách sa ukázalo, že kolagén vedie k zvýšeniu takzvanej BMD (bone mineral density), čo je miera množstva minerálov, ako je vápnik, v kostiach. Pri nízkej miere BMD nastáva oslabenie kostí a riziko vzniku osteoporózy.

.

Kolagén je prospešný aj počas obdobia materstva

Tehotenstvo a obdobie po pôrode je krásnym, ale aj veľmi náročným obdobím. Budúce aj súčasné mamičky sa musia popasovať s mnohými patáliami tela, ako je ovisnutie prebytočnej kože, strie, mdlá pleť, vypadávanie vlasov, zhoršená kvalita pleti, vlasov a nechtov.

Kolagén môže pomôcť urýchliť zotavenie po pôrode, či už z hľadiska pokožky, hojenia rán, zlepšenia stavu pleti, dokáže tiež pomôcť zastaviť vypadávanie vlasov po pôrode. Mnoho mamičiek, ktoré kolagén užívali alebo užívajú majú pozitívne skúsenosti. Kolagén im po pôrode a pri dojčení veľmi rýchlo pomôže dostať sa znovu do výbornej kondície.

.

Kolagén pre mužov

Hoci sa môže zdať, že muži starnú neskôr než ženy, nie je to tak. Kolagén nepozná rozdiely pohlavia. Páni, ktorí rozumejú, že je dobré si dopĺňať kolagén, si jeho účinky overili v praxi.

Kolagén pomáha zachovať rast a zdravie vlasov a predchádzať tak plešateniu, pomáha udržiavať zdravý pohybový aparát, zrýchľuje regeneráciu tela a v neposlednom rade tiež pomáha predchádzať vráskam.

.

Benefity kolagénu týmto nekončia

Výskumy vplyvu kolagénu na ľudské telo stále pokračujú a zdá sa, že má veľký potenciál aj v iných oblastiach. Sľubný je vplyv kolagénu v znižovaní cholesterolu, a tiež odbúravaní usadenín v cievach, čo má pozitívne účinky na zdravie srdca.

Súčasťou kolagénu je aj aminokyselina glycín, ktorá má podľa jedného výskumu preventívnu funkciu v pečení, takže jej pomáha zbaviť sa toxínov napríklad z nezdravého spôsobu stravovania.
Kolagén môže tiež napomôcť regenerácii črevnej steny pri problémoch so zvýšenou priepustnosťou čriev alebo iných črevných ťažkostiach.

Tieto zistenia, ale vyžadujú na overenie ešte množstvo výskumov, preto sa zatiaľ na ne nemožno stopercentne spoliehať.

.

Existujú negatívne a vedľajšie účinky kolagénu?

Pri správnom dodržiavaní užívania kolagénu je veľmi malá šanca, že človek pocíti jeho akékoľvek negatívne účinky. Za zmienku stoja ojedinelé nežiaducich alergické reakcie, čo sa týka hlavne ľudí s precitlivelosťou na morské plody.

.

 Objednať hydrolyzovaný kolagén s príchuťou mango >>>

.

Ako sa má kolagén užívať?

Už sme naznačili, že z potravy nie vždy získame dostatok kolagénu, keďže molekula kolagénu v aspikoch, huspenine alebo vývaroch je priveľká. Pitím sa kolagén najlepšie vstrebáva cez tenké črevo do krvného riečišťa. Toto je jediný naozaj spoľahlivý spôsob, ako si doplniť kolagén.
Ideálne je užívať kolagén spolu s vitamínom C, pretože ten pomáha telu, aby jeho účinky naplno využilo.

.

Kolagén + Vitamín C

Kolagén je známou ingredienciou aj v kozmetických prípravkoch, aplikovaných zvonka, teda na kožu. Hoci môže ísť o príjemné krémy či séra, aplikácia kolagénu cez kožu vyvolá prakticky len efekt zvlhčenia a zvláčnenia na povrchu pleti.

V skutočnosti nemôže takto použitý kolagén preniknúť do hlbšej vrstvy kože, dermy, kde sa bežne vyskytuje spolu s elastínom. Dôvod je veľmi jednoduchý, jeho molekula je príliš veľká a nedokáže teda prekonať bariéru kože.

Aj keď už sa vyrába kozmetika s hydrolyzovanou formou kolagénu, teda v podobe rozštiepenej na jednotlivé peptidy, ich účinok ešte nebol preskúmaný. Napriek tomu existuje už veľa štúdií potvrdzujúcich účinok kolagénu príjmaného v hydrolyzovanej forme pomocou nápoja s rozpusteným práškom.

.

Ako dlho sa má užívať kolagén, aby sme pocítili výsledky?

Ak chcete rýchlu odpoveď, tak odporúčame absolvovať aspoň trojmesačnú intenzívnu kúru. Počas nej by ste rozhodne mali spozorovať prvé účinky. Po skončení tejto úvodnej intenzívnej fázy ho môžete užívať menej často, no veľmi dôležité je zachovať pravidelnosť.

Môžete samozrejme ostať pri každodennom užívaní, alebo užívať dennú dávku aspoň dva alebo trikrát týždenne. Dopĺňanie kolagénu odporúčame realizovať tak, že najprv absolvujete prvotnú intenzívnu fázu trvajúcu 2-3 mesiace.
Po uplynutí tejto doby by ste mali vidieť jeho efekt a potom stačí ho užívať občas, ale nevylúčiť úplne. Môžete tiež ostať pri každodennom užívaní.

.

Výhody a prínosy užívania kolagénu

Kolagén je pre telo základnou stavebnou jednotkou, ktorá sa nachádza v kĺboch, chrupavkách, kostiach, zuboch, koži, nechtoch a vlasoch. Keďže sa však v určitom veku už takmer netvorí, človek by si ho mal pravidelne dopĺňať.

Iba kvalitná strava nestačí, najlepšie je preto dopĺňať si ho v podobe hydrolyzovaného čistého kolagénu a pije sa denne.

Kolagén sa stará o krásu vašej pleti, ktorá je svieža, mladistvá a hydratovaná. Vlasom dodáva lesk a pružnosť, nechty sa menej lámu.
Účinky kolagénu ocenia aj starší ľudia a športovci, kolagénové suplementy pôsobia v oblasti pohybovej sústavy a zlepšujú jej funkciu, ako aj chránia kĺby, šľachy a kosti pred opotrebením a zraneniami. Môže tiež pomôcť pri regenerácii po zraneniach a popáleninách.

Niečo pre vás
Napíšte komentár
Odoslať odpoveď

Menu

Kontakt

Mobilný kontakt +421 (0) 948 849 894

Email: info@babickinazahrada.sk

Settings

Vytvorte si bezplatný účet, aby ste si mohli ukladať obľúbené položky.

Prihlásiť sa

Vytvorte si účet, aby ste mohli používať zoznam želaní.

Prihlásiť sa