Kliknite pre viac produktov
Neboli nájdené žiadne produkty.
Vyhľadávanie v článkoch
Kategórie blogu
Posledné články
Posledné komentáre

Energia a vplyv potravín na orgány - pšeno

Publikované 2021-05-27 Napísal 62
Obľúbené0

Pšeno je proso bez šupiek. Malé žlté guličky si mnohí zamieňajú s kuskusom. Je to vzácna obilnina, ktorá je ako jediná zásaditá = neprekysľuje organizmus. Slúži ako zdroj mnohých vitamínov a minerálov.

Pšeno je bezlepkové, ľahko stráviteľné, sýte a veľmi výživné. Obsahuje veľa železa, kremíka, zinok a vitamíny skupiny B. Pšeno má vyvážený pomer bielkovín (12%), tukov (4%) a sacharidov (68%).

Pšeno je v našich končinách veľmi obľúbená obilnina

.

Pšeno vás prebudí z jarnej únavy a pomôže s mnohými neduhmi. Je dobre stráviteľné, výživné, chutné a sýte, vhodné aj pre celiatikov, pretože neobsahuje lepok. Získava sa odstránením vrchnej obalovej vrstvy prosa. Je to vlastne vnútro (jadro) prosa. Pšeno je jediná zásaditá obilnina, je to výborný liek pri žalúdočných problémoch spôsobených prekyslením.

Proso bývalo jednou z hlavných súčasti ľudovej stravy. Starí Slovania ho konzumovali v podobe kaší, placiek a polievok. Starí Gréci či Egypťania zo pšena vedeli pripraviť chlieb, pivo i liehoviny. Pšeno v priebehu storočí vytesnila ryža, zemiaky, cestoviny... Pritom zmienené potraviny veľakrát neponúknu ani polovicu toho, čo ponúkne pšeno.

.

Čo zaujímavé nám pšeno ponúka?

.

Pšeno obsahuje horčík, draslík, fosfor, kremík, meď, vápnik, železo, zinok, mangán, magnézium, selén, z vitamínov sú v ňom zastúpené B1, B2, E, K. Aj keď obsahuje vyšší podiel sacharidov, prítomná vláknina naopak znižuje výsledný glykemický index. Pšeno podporuje rast a zachovanie zdravých zubov, nechtov a vlasov. Ovplyvňuje vzhľad a pružnost kože, vyznačuje sa protizápalovými účinkami, urýchľuje hojenie rán, pôsobí blahodárne pri osteoporóze. Vláknina má skvelé účinky na správne fungovanie čriev.

Pšeno pôsobí proti depresiám a únave, lieči žalúdok, slinivku a slezinu, je vhodné pri cukrovke. Je skvelé pri detoxikácii nášho tela a tráviaceho systému, odkysľuje žalúdok, zlepšuje trávenie, zlepšuje vyprázdňovanie, zvyšuje imunitu. Môžu ho konzumavať aj celiatici.

.

Ako si pripraviť pšeno?

.

Pred úpravou je dôležité pšeno dôkladne prepláchnuť a minimálne 2 krát spariť horúcou vodou, aby sa odstránila horkastá chuť. Najlepšie urobíte keď ho večer dáte močiť do misky a ostane takto celú noc. Pšeno sa uvarí pomerne rýchlo. Na jeden hrnček pšena potrebujete dva hrnečky vody. Celková doba varu je približne 12 – 15 minút. Akonáhle je pšeno hotové, prebytečnú vodu sceďtea využite podľa potreby.

Prepláchnuté a odkvapkané pšeno môžete pred varením jemne opražiť – väčšinou tak ostanú celé zrná, nerozvaria sa. Varením sa objem pšena viacnásobne zväčší, preto si pripravte dostatočne veľkú nádobu na jeho prípravu. 

.

Pšeno v kuchyni

.

Pšeno má široké využitie. Môže sa pripraviť buď na sladko v podobe rôznych kaší a pšenových nákypov, alebo na slano v podobe palaciniek, rizota či zavárky do polievky. Pšeno je aj výborná príloha k mäsovým, zeleninovým či hubovým pokrmom. Pre lepšie trávenie je vhodnejšie v kombinácii s ovocím. Skúste si pripraviť sladkú pšenovú kašu s orechami a makom, či slivkový koláč, marhuľovo - pšenové knedlíčky, kokosové guličky, slanú prílohu s bylinkami.

Pšeno môžete pripravovať aj v pare. Varené tak môžete použiť ako prílohu, do polievky, karbonátkov, nákypov… Pšenové vločky sa používajú do pečiva, múčnikov, polievok, mussli. Zo pšena sa vyrába aj pšenová múka, pšenové pukance či pšenová instantná káva.

.

Pšenovú múku môžete použiť ako klasickú nie však samotnú, len ako prídavok. Pšenové pukance sa využívajú samostatne alebo do polievok či jogurtov. Pšenová instantná kaša je vhodná k rýchlej príprave raňajok a olovrantu.

Pšenová kaša je výborná ako náhrada tvarohu či krému do torty. Pri neznášanlivosti mlieka ju možno pridávať do pomazánok. Cenovo je pšeno veľmi výhodná potravina, ktorá vášmu telu dodá veľké množstvo železa, kremíka a vitamínov skupiny B.

.

Pre koho je pšeno vhodné?

  • pre ľudí trpiacich anémiou kvôli vysokému obsahu železa
  • pre ľudí s problematickými kosťami
  • pri prekyslení organizmu (je zásadité)
  • pri žalúdočných problémoch
  • pri problémoch s pankreasom a slezinou
  • prospieva obličkám, pretože ich prečisťuje
  • posilňuje vlasy, nechty a zuby (vysoký podiel kremíka)
  • vzpruží organizmus, odoženie únavu a depresiu
  • celkovo detoxikuje telo
  • zlepšuje obranyschopnosť organizmu

.

 Objednať pšeno >>>

.

Pripravte si z pšena lahodné pokrmy

.

  • kašu – na varenie použite 3 diely vody a 1 diel pšena
    Počas varenia do pšena pridajte bylinky a koreniny podľa chuti, podávajte so zeleninou
  • rizoto – uvarené pšeno, podobne ako ryžu zmiešajte s ľubovoľnou zeleninou, mäsom, hubami, resp. s tým, čo bežne dávate do rizota
  • sladké raňajky – do uvareného pšena nalejte čokoládu a pridajte ovocie, orechy, či marmeládu
  • prílohu k mäsovým pokrmom – pšeno môžete podávať ako prílohu všade tam, kde ako prílohu podávate ryžu
  • nákyp – zapečte ho tak, ako ryžový nákyp s ovocím a inými ingredienciami podľa vlastnej chuti
  • použite pšeno ako závarku – do polievok, omáčok, nátierok, ale dá sa použiť aj do koláčov, či dezertov

.

Pšeno a vplyv na orgány podľa TČM

.

Pšeno má neutrálnu povahu. Vysušuje vlhkosť, je vhodné aj počas tehotenstva. Tonizuje tekutiny, krv a čchi. Podporuje zostup čchi žalúdka (trávenie), je detoxikačné, rozpúšťa hlien (sinusitídy).

Pôsobenie má na orgány slezina, žalúdok, obličky. Papať ho je najvhodnejšie cez prechodné obdobia, v zime (na posilnenie obličiek), v lete (na posilnenie tekutín).

.

Pšeno si robievam pravidelne ale málo mi bolo po chuti až do chvíle, kým som ho začal dlhšie namáčať (z večera do rána) a následne zmyl a sparil horúcou vodou, aby z neho odišla horkastá príchuť. Následne je véééľmi chutné a milujem pšenový nákyp ako variant ryžového alebo nákyp s jablkami a vlašskými orechami. A čo vy?

Štítok: obilniny
Niečo pre vás
Odporúčané články

Energia a vplyv potravín na orgány - cícer

NapísalMichal 96 2021-05-28
Obľúbené
Strukoviny patria medzi obľúbenú súčasť našich jedálničkov už od nepamäti. Majú v sebe množstvo vlákniny, ktorá je...
Čítať ďalej
Napíšte komentár
Odoslať odpoveď

Menu

Kontakt

Mobilný kontakt +421 (0) 948 849 894

Email: info@babickinazahrada.sk

Settings

Vytvorte si bezplatný účet, aby ste si mohli ukladať obľúbené položky.

Prihlásiť sa

Vytvorte si účet, aby ste mohli používať zoznam želaní.

Prihlásiť sa