Vyhľadávanie na blogu

Čo je to intolerancia lepku a ako sa odlišuje od celiakie?

Pulibkované: 30.12.2016 15:28:20
Kategórie: Zdravotné problémy a ich riešenie

Čo je to intolerancia lepku a ako sa odlišuje od celiakie?

Aký je rozdiel medzi intoleranciou lepku a celiakiou? Čo vás čaká po diagnostike jedného, či druhého? Ako sa s tým vysporiadať a čo v živote zmeniť?

Odpovede na tieto otázky a zopár tipov sa vám pokúsim podať v dnešnom článku.

Pojem intolerancia a celiakia sa častokrát omylom zamieňajú. Pravdou je, že oba pomenúvajú negatívne zmeny v ľudskom organizme, ktoré priamo ovplyvňujú funkcie orgánov.

 

Celiakia je autoimúnne ochorenie. Znamená to, že toto ochorenie spúšťa reakciu imunitného systému a preto sa označuje ako alergia. Celiakia je vrodenou poruchou, ktorá sa však môže objaviť v rôznom období života. Prejaviť sa môže už v rannom detstve aj v dospelosti. Typickými príznakmi celiakie sú tráviace problémy, abnormálna stolica, únava, kožné ochorenia či chudnutie. Jediným účinným spôsobom potlačenia daných príznakov je úplné vynechanie lepku zo stravy. Dôležité je podotknúť, že takýto typ diéty musí celiatik dodržiavať do konca života. Ignorovanie potravinovej alergie vedie totiž k vážnym, chronickým ochoreniam.

Pri intolerancii ide naopak o neimunitnú reakciu tela, ktorá môže byť dočasná.

Intoleranciu na lepok môžno diagnostikovať pomocou gastroskopického vyšetrenia alebo testom krvi. Samozrejme, druhá možnosť je oveľa pohodlnejšia, bez stresu a pre nás pacientov, prakticky úplne bezbolestná. Na diagnostiku totiž postačí malé množstvo krvi z prsta.

Takýmto testom som si sama prešla a môžem potvrdiť jeho výhody. Výsledky pacient dostane spravdila už do jednej hodiny. Podľa toho, aká je úroveň protilátok na danú potravinu zistíte, či intoleranciou trpíte a aká je jej intenzita. Z vlastných skúseností môžem povedať, že interpretácia výsledkov testu a následné odporúčania lekárov sa líšili. Zatiaľ čo obvodná lekárka odporučila potraviny s obsahom lepku v strave obmedziť na každý štvrtý deň, dermatologička trvdila, že najefektívnejšie bude lepok zo stravy úplne vynechať. A tu niekde sa začína bezlepkové obdobie.

 

Či už vám diagnostikovali celiakiu alebo intoleranciu, symptómy potlačíte jedine vynechaním lepku zo stravy.

Kde všade sa ale lepok nachádza? Lepok je vlastne forma bielkoviny obsiahnutá v niektorých obiľninách. Ide o pšenicu, raž, špaldu, ovos a jačmeň. POZOR teda, ak je na obale produktu uvedené bez obsahu pšenice, neznamená to, že je produkt bezlepkový!

Vyhýbať sa musíte:

-       väčšine chlebov a pečiva z obchodov,

-       rôznym jačmenným či ovseným nápojom a náhradám kávy,

-       niektorým druhom piva,

-       cestovinám, ktoré nie sú označené ako bezlepkové,

-       krupici, vločkám a müsli..

Lepok však obsahuje aj množstvo produktov, na ktoré by ste to možno nikdy nepovedali:

-       šunky, salámy, klobásy a iné mäsové produkty,

-       instantné produkty ako polievky, pudingy, bujóny,

-       dochucovadlá a zmesy korení,

-       prevažné množstvo cukroviniek

-       lieky, výživové doplnky a ďaľšie.

Kým si na trhu nájdete tie svoje, bezlepkové potraviny, nejaký ten týždeň to určite potrvá. Nevešajte hlavu a porozhliadnite sa po nových, chutných a zdravých receptoch.

Ako alternatívu k múkam obsahujúcim lepok odporúčam popozerať sa po týchto potravinách:

-       pohánka,

-       quinoa,

-       amarant,

-       pšeno,

-       tapioka,

-       cícer, sója či šošovica a múky z nich,

-       mleté orechy,

-       zemiaková múka,

-       ryža,

-       kukuričná múka.

 

Viem, mnohí z vás si povedia, že je síce veľmi pekné mať k dispozícii toľko náhrad, ale takéto stravovanie ide aj do peňazí. Keď si porovnáme, že kilogram pšeničnej múky ste kupovali povedzme za 0,70 eur a kilogram pohánkovej múky kúpite približne za 4 eurá, je to naozaj rozdiel. Ako docieliť, aby vaša peňaženka kvôli lepku každý mesiac neplakala? Mám pre vás niekoľko tipov.

 

  1. Zamyslite sa, čo ste jedli doteraz. Tento mini test vám zaberie 5 minút času. Skúste sa rozpamätať, čo vsetko s obsahom lepku ste týždenne zvykli kupovať. To znamená všetky tie chlebíky, rohlíky, sladké pečivá, keksíky či rôzne slané krekry, tyčinky a podobne. Položky aj s odhadovanými cenami vypíšte pod seba a ceny sčítajte. Tak čo? Koľko eur ste každý týžden vyhodili za niečo, čo vám ničí zdravie? Je to určite viac, ako 4 eurá za pohánkovú múku, však.
  2. Nakúpte si alternatívne múky a potraviny pripravujte doma. Chlebík či žemle, ktoré upečiete doma, sú rozhodne zárukou kvality. Výhodou je, že viete ich obsah a príprava jedla doma šetrí aj peniaze. U nás to funguje nasledovne. Raz týždenne pripravím plný plech žemličiek. Upečené žemle rozdelím do dvoch skupín, teda tie, čo sa zjedia do dvoch dní a tá druhá skupina putuje rovno do mrazničky. Výsledkom je čerstvé pečivo na celý týždeň. A ako riešiť chuť na sladké? V našej rodine sa žiadne sladkosti nekupujú. Veď príprava jednoduchého, hrnčekového koláča trvá pol hodinu aj s pečením. Rovnako tak voňavé palacinky či výborný pšenový nákyp (obdoba klasického ryžového nákypu).

 

Verím, že vám tento článok pomohol lepšie sa zorientovať v spleti pojmov a produktov. Rovnako tiež verím, že tzv. bezlepkovú diétu nebudete brať ako diétu (teda na prvé počutie niečo negatívne), ale ako začiatok nového, zdravého JA!

---

Pre Babičkinu záhradu napísala

Dominika S.

Zobraziť všetky komentáre (2)

babičkina záhrada


05.01.2017 10:19:50

priamo u nás v predajni robíme testy na prístroji Diacom, ktorý zistí intoleranciu aj jej stupeň. Objednať sa môžete a viac info dostanete na 0948 849 894 :)

Simona


04.01.2017 12:38:15

Dobrý deň, môžem sa spýtať, u akého lekára vám robili test na intoleranciu? Moja obvodná sa tvári, že nič také nepozná, alergiologička urobila testy na potravinové alergie, ale tvrdí, že intoleranciu ona netestuje. Vopred vďaka za info :)

Pridať komentár