Čím nahradiť mlieko?

Pulibkované: 2017-08-10 09:21:25
Kategórie: Zdravotné problémy a ich riešenie

Čím nahradiť mlieko?

Konzumácia mlieka a mliečnych výrobkov má množstvo zástancov i odporcov. Niektorým ľudom nechutí. Iní ho nepijú kvôli spôsobu chovu zvierat vo veľkochovoch. Ďalší na to majú zdravotné dôvody. Odpoveď na otázku: ,,Piť, či nepiť?“ nie je jednoduchá. Existujú rozumné a vedecký podložené argumenty pre a rovnako existujú logické argumenty proti. Ľudia s alergiou a intoleranciou na mlieko a mliečne produkty v tom však majú jasno. Títo sa mlieku musia dôsledne vyhýbať. Po diagnostikovaní zdravotného problému často zistia, že prestať piť mlieko a jesť syry či jogurty vôbec nestačí. Mlieko je relatívne lacnou potravinou a preto sa pridáva do množstva potravinárskych produktov. Nájdeme ho aj tam, kde by sme ho vôbec nečakali. Ako teda zmeniť spôsob stravovania?

V prvom rade musíme zohľadniť fakt, že mlieko je zdrojom dôležitých látok. Ak prestaneme konzumovať mlieko, je potrebné bielkoviny, vápnik, vitamíny A a B doplniť z iných potravín. Skvelými zdrojmi sú morské ryby, strukoviny, hlúbová zelenina či orechy a mak.

V druhom rade musíme nájsť alternatívu mlieka. Ak sa stravujeme v stravovacích zariadeniach, môžeme si všimnúť, že ak bolo pri príprave jedla použité mlieko, medzi alergénmi vidíme označenie 7. Nie vždy sa však na takéto označovanie môžeme spoľahnúť. Stáva sa, že ak bola pri príprave jedla použitá surovina, ktorá ako jednu zo zložiek obsahuje mlieko, výsledné jedlo vôbec nemusí byť označené sedmičkou. Riešením je dôsledne sa pýtať na obsah mlieka v jedle, prípadne si nájsť vegánske reštaurácie, ktoré živočíšne produkty a teda aj mlieko nepoužívajú.

Dôležité je tiež nahradiť mlieko a mliečne produkty v našej chladničke. Pri nakupovaní musíme čítať zloženie produktov a vyhnúť sa všetkému čo má v zložení uvedené mlieko, prípadne stopy mliečnych produktov. Zrejme budete musieť prejsť viacero obchodov, kým nakúpite všetky suroviny, no dá sa to. Pomôcť nám môžu predajne zamerané na vegánske produkty.

Kde sa vyskytuje mlieko a čím ho nahradiť?

  • Živočíšne mlieko nahradíme rastlinnými mliekami. Vyberať si môžeme medzi ryžovým, kokosovým, sójovým, ovseným, orechovým, mandľovým prípadne makovým. Rastlinné mlieko nahradí živočíšne aj vo všetkých receptoch na sladké či slané jedlá. Stačí ho vymeniť v pomere 1 : 1.
  • Živočíšne maslo alebo maslo s obsahom mlieka nahradia rastlinné masla bez mlieka alebo bravčová masť. V receptoch pri pečení maslo nahrádzame olejom v pomere 1 : 1.
  • Smotanu nahradíme rastlinnou alternatívou smotany. Vyberať si môžeme s kokosovej, mandľovej, ryžovej, ovsenej, sójovej.
  • Jogurty už tiež majú svoju rastlinnú alternatívu. Vyberať si môžeme z ochutených i neochutených variant.
  • Namiesto syra môžeme použiť produkty zo sóje.
  • Omáčky môže nahradiť tahini – jemne opražené sezamové semienka
  • Nátierky veľmi ľahko nahradí pestrý výber vegánskych rastlinných paštét a nátierok
  • Zmrzlinu si vyrobíme ľahko sami zmrazením nášho obľúbeného smoothie. Ak chceme, aby mala smotanovú chuť, pridáme do nej kokosovú smotanu.
  • Čokoládu s obsahom mlieka nahradíme čokoládou bez mlieka. Často ide o čokolády s vysokým podielom kakaa, prípadne o čokolády označené ako vegan. Spočiatku budete musieť síce trochu hľadať, no určite tiež nájdete svoju novú obľúbenú značku.

 

Vidíte, že hoci to spočiatku nevyzeralo jednoducho, mlieko sa dá v našom jedálničku nahradiť. Alergici takýto stravovací režim musia dodržiavať po celý život. V prípade intolerancie to je o niečo jednoduchšie. Po približne trojmesačnom vylúčení problémových potravín z jedálnička, môžeme postupne niektoré potraviny znovu vyskúšať. Ak problémy ustúpili, môžeme ich občasne konzumovať.

 

----

Pre Babičkinu záhradu napísala Helena.

 

 

Pridať komentár